Zde je stručná charakteristika nejčastějších specifických poruch učení:
Dyslexie znamená specifickou neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami. Dyslexie se projevuje neschopností naučit se číst, přestože se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a podnětné prostředí.
Typické projevy dyslexie:
– obtížné rozlišování tvarů a písmen,
– snížená schopnost spojovat psanou a zvukovou podobu hlásky,
– obtíže v rozlišování tvarově podobných písmen,
– nerozlišování hlásek zvukově si blízkých,
– obtíže v měkčení,
– nedodržování správného pořadí písmen ve slabice či slově,
– přídavky písmen, slabik do slov,
– vynechávání písmen, slabik ve slovech,
– domýšlení si koncovky slova dle jeho správně přečteného začátku,
– nedodržování délek samohlásek,
– neschopnost čtení s intonací,
– nesprávné čtení předložkových vazeb,
– nepochopení obsahu čteného textu,
– dvojí čtení.
Dysortografie
Dysortografie je specifická porucha pravopisu, vyskytuje se často s dyslexií. Dítě má narušenou schopnost osvojovat si pravopis i přes dostatečnou inteligenci a běžné výukové vedení.
Auditivní dysortografie – narušení procesů sluchové diferenciace a analýzy a oslabení sluchové paměti.
Vizuální dysortografie – snížena kvalita zrakové paměti, problém s vybavením tvarově a sluchově podobných písmen.
Motorická dysortografie – souvisí s pomalostí procesu psaní. Psaní vyčerpává dítě natolik, že již nezvládne uplatňovat gramatická pravidla. Dítě potřebuje více času.
Specifické chyby dysortografického charakteru:
– grafické záměny zvukově podobných hlásek,
– obtížná výbavnost naučeného tvaru písmene v písemné podobě,
– snížená schopnost spojení psané a slyšené podoby hlásky,
– záměny tvarově podobných písmen v písemné podobě,
– chyby z artikulační neobratnosti,
– neschopnost dodržovat pořadí písmen, slabik ve slově,
– přidávání nepatřících písmen a slabik do slov,
– neschopnost dodržování délek samohlásek,
– neschopnost dodržovat hranice slov ve větě.
Dysgrafie
Dysgrafie je specifickou poruchou psaní – grafického projevu.
Znaky dysgrafie:
– obecně nečitelné písmo, a to i přes dostatečný čas a pozornost věnovaný úkolu,
– tendence k směšování psacího a tiskacího písma, nepravidelná velikost, rozličnost tvarů, nerovnost linií, nerovnoměrný sklon, neschopnost dodržet psaní na řádku,
– nedopsaná slova či písmena, vynechávání slov,
– nepravidelné uspořádání na stránce (řádky a okraje),
– nepravidelná hustota mezi slovy a písmeny,
– atypický úchop, křečovitý úchop tužky,
– zvláštní držení těla při psaní,
– diktování si polohlasem sledu písmen, pozoruje vlastní píšící ruku,
– výrazně pomalé tempo, velké úsilí při psaní,
– obsah napsaného při omezeném času nekoordinuje se skutečnými jazykovými dovednostmi a schopnostmi dítěte.
Dyskalkulie
Dyskalkulie je specifickou poruchou matematických schopností ve smyslu neschopnosti operovat s matematickými symboly.
Příznaky jsou různé:
–narušená schopnost manipulace s předměty a jejich přiřazování k číslům (někdy i schopnost řadit předměty dle velikosti a určovat vztahy více – méně),
–nezvládá slovně označovat matematické úkony, množství a počet prvků,
odpočítávat číselnou řadu, atd.
– neschopnost číst matematické znaky a jejich kombinace, číslice, vícemístná čísla, tvarově podobná čísla, atd. (obdoba dyslexie),
– narušená schopnost psaní numerických znaků (obdoba dysgrafie),
– nezvládá provádění matematických operací, písemně řeší i velice lehké úlohy,
–porucha v chápání čísla jako pojmu, nedovede zpaměti vypočítat příklady, které by zvládnout měl vzhledem k věku a schopnostem
V praxi se setkáváme i s dalšími obtížemi, které však nejsou tak časté.
Kdo může pomoci?
Diagnostiku obtíží provádí v Pedagogicko-psychologické poradně. Nám nejbližší pracoviště je v Trutnově. Své dítě zde může zákonný zástupce objednat osobně i telefonicky (a to i bez doporučení školy).
Copyright © 2015 ZŠPilníkov.cz – Všechna práva vyhrazena.